Zīmējuma analīze- interpretācija
Bērna zīmējuma analīze- interpretācija
Vai bērna izdomāts un radīts zīmējums var mums pastāstīt ko vairāk? Vai mēs mākam to iztulkot un lasīt kā kompetents psihologs vai pieredzējis pirmsskolas pedagogs (katrai detaļai zīmējumā speciālists var saskatīt kādu nozīmi- vai ir uzzīmēta detalizēta seja, deguns, roka, pirksti u.c. Tāpēc labāk šo “tulkošanu” atstāt speciālista ziņā)? Piekritīsim, ka bērna zīmējums atspoguļo viņa pasauli, redzējumu, pieredzi, tas vēl netiek atdarināts pēc kādas klišejas, standartiem.
Nedaudz ieskatīsimies dažos bērna zīmējumos- ko par bērna darbu (uzdevums- ģimenes zīmējums) varētu pastāstīt speciālists.
A. Bērna vecums 4,5 gadi. Ģimenē ir trīs cilvēki – mamma, tētis un bērns. Ģimenes zīmējumu bērns sāk ar mammu, kas liecina, ka mamma viņai ir nozīmīgākais cilvēks ģimenē. Tad bērns zīmē tēti un kā pēdējo sevi. Iespējams, ka bērns pret tēti ir negatīva attieksme, jo tētim trūkst daudz detaļu- ir tikai galva un kājas. Ģimene ir saliedēta, jo ir uzzīmēta pilnā sastāvā. Pēc zīmējuma redzams, ka bērnam ir labs emocionālais kontakts ar mammu, jo mamma ir pietiekami izdekorēta, viņai ir visas detaļas, bet tētim trūkst tāda svarīga detaļa kā rokas, kas var norādīt ne vien uz negatīvu attieksmi pret tēti, bet arī agresivitāti pret to, iespējams, ka tētis ir agresīvs pret A, tādā veidā bērns norāda, ka varētu viņa aktivitāti ierobežot. Trūkst pārliecības, jo cilvēkiem trūkst pēdas. Mammas figūra ir ievērojami lielāka, kas norāda uz viņas dominanti ģimenē. A sev ir uzzīmējusi visas sejas daļas, kas liecina, ka bērns ir ieinteresēts pats par sevi. Zīmējums ir pa visu lapu, kas varētu norādīt uz agresīvu dabu, tieksmi uz lielību, augstprātību. Zīmējumā vertikālas līnijas- pašpārliecinātība, izlēmība, paaugstināta aktivitāte, ietiepība.
B. Bērna vecums 4 gadi 11 mēneši. Vecāki šķīrušies – ģimenē dzīvo mamma, onkulis un bērns. Pēc zīmēšanas secības var secināt, ka B ģimenē svarīgākie cilvēki ir onkulis un opaps, jo viņi tika zīmēti pirmie (onkulis vispirms). Arī detaļu ziņā viņi ir visvairāk izdekodētākie – ir gandrīz visas detaļas. Lai gan interesanti ir tas, kā B ir attēlojusi onkuļa rokas – vērstas uz augšu ar gariem, sarkaniem pirkstiem – kas varētu norādīt uz to, ka onkulis pret B izturas stingri. Iespējams bērns uztver onkuli kā kontrolējošu cilvēku. Taču pašam bērnam un mammai roku vispār nav, kas liek secināt, ka tā varētu būt pasivitātes izpausme, bet mammas roku trūkums varētu norādīt, ka B vēlas ierobežot mammas aktivitāti, mazināt iejaukšanos un kontroli. B centusies aizpildīt zīmējumā visas brīvās vietas, tas var norādīt uz vientulības jūtām, nepietiekošu apmierinājumu pēc mīlestības, vecāku siltuma. Zīmējums ir pa visu lapu, kas varētu norādīt uz agresīvu dabu, tieksmi uz lielību, augstprātību sevis cildināšanu iztēlē. Emocionālais saistību līmenis ir augsts, labs, jo visi ģimenes locekļi ir uzzīmēti tuvu viens pie otra. Zīmējums ir krāsains.
C. C bērna vecums 4 gadi 10 mēneši. Ģimenē dzīvo mamma, brālis un bērns. C sākot no kreisās ir attēlojis sevi, mammu, brāli, omu, opapu un tēti, kas nedzīvo kopā ar viņiem. Interesanti ir tas, kā C sevi ir no visiem nodalījusi, vienā pusē ar puķi, bet otrā pusē ar bumbu, šī sevis nodalīšana var nozīmēt, ka C jūtas nepiederīga, sveša ģimenei. C tuvākās personas ir mamma, tad brālis, oma, opaps, bet pats pēdējais tēvs, tas nozīmē, ka tēvs nav emocionāli tik tuva persona kā pārējās (tēva figūra arī ir ļoti maza, tāpat kā opapa). C īpaši centusies uzzīmēt sevi, mammu un omu. Pašas lielākas figūras ir mammai un omai, tas liecina, ka viņas ģimenē dominē. Zīmējumā attēlota puķe, kas ir kā vēlama miera simbols. Starp bērnu un mammu atrodas bumba, tas liecina par mīlestības balansu un sacensību. Zīmējumā ir saule, kas liek domāt par to, ka C ir nepieciešamība pēc papildus uzmanības, rūpēm un glāstiem. Sniegpārslas ir vai nu depresija, vai vienkārši noskaņojuma simbols attiecīgajā brīdī.